FANDOM

A víztisztító berendezés nem csak túlélőtúrákon lehet életmentő eszköz. A hosszabb túrákra készülők tudják, mennyit jelent akár egy-két kiló túlsúly is a dugig pakolt hátizsákban.

Egy könnyű víztisztítóval ilyenkor kiválthatod a hatalmas, kétliteres vizes palackot és nem kell az egész túrára elegendő mennyiségű vizet felhalmozni jajgató hátadon. Persze nem minden berendezés alkalmas arra, hogy a habzó Rábából merített vizet megszűrje, ám az „átlagosan” piszkos folyóvizek, zavaros vizű patakok medréből szerzett utánpótlást ivásra alkalmassá teheti. Szűrő- és tisztítóberendezések viszonylag széles választékban kaphatók. Ezek között természetesen vannak szobányi méretű, nagy kapacitású, többlépcsős szűrő- és tisztítóberendezések; szivattyúval ellátott vízforgatók. Mivel azonban ezek nehezen férnének be a zsömle és a hálózsák közé, most nem térünk ki rájuk.

A víz szűrésekor a szilárd részecskék, szennyezőanyagok egy szűrőn akadnak fenn. A víz ihatóvá tevéséhez ez viszont még nem elég. További tisztításra is szükség van. A víztisztító nemcsak megszűri, de sterilizálja is a vizet. Így segítségével forralás vagy egyéb vegyi kezelés nélkül iható vizet kaphatsz. Egy víztisztításra használt eszköz legfontosabb tulajdonsága megbízhatósága és könnyű karbantarthatósága. Mivel a túrázó szervezetének legalapvetőbb szükséglete a tiszta víz, a berendezésről egyértelműen meg kell tudnod állapítani, mikor használódik el.

A fogyasztókért való versenyfutásban persze semmi sem szent: találkozhatsz olyan eszközzel, melyek állítólag több ezer liter víz tisztítására alkalmasak. Ám ez féligazság. Mert az egy dolog, hogy átfolyik rajtuk ilyen mennyiségű víz, és egy másik, hogy a megtisztított mennyiség mennyi lesz.

Ivóvíz

TisztítótípusokSzerkesztés

Klasszikus mechanikai filteres szűrő

A legalapvetőbb víztisztítási eljárás a víz mechanikai szűrése. Túrázók számára kevésbé érdekesek, de eljárási metódusuk miatt meg kell említsük őket:

a szűrők mechanikus része ezen az elven működik.

A legtöbb vízelőkészítő rendszer első tagja egy szűrő, ami a mechanikus szennyeződésektől óvja meg a rendszer további elemét. A szűrőbetétek fontos jellemzője a pórusok mérete. A szűrőközeget alkothatja felteker-cselt akrilszál, speciális szemcse-összetételű szűrőkavics, aktív szén (szükség esetén faszén) vagy kerámiabetét. A vízben lebegő kisebb-nagyobb mechanikai szemcséket (mint pl. homok vagy azbesztszál) kiszűri.

Előnyük, hogy mikor a szűrőt nem használjuk, az ezüstionok nem engedik elszaporodni a baktériumokat és az algákat. Az ezüstionok nem befolyásolják a víz ízét, viszont kis koncentrációban nem tudnak megbirkózni minden baktériummal. Figyelem! Ha nagy a mikrobiológiai szennyezés, szükség van további vegyszeres kezelésre is.

Pumpás szűrőkSzerkesztés

A pumpás kézi szűrők hálós rács segítségével szűrik ki a darabos törmeléket. Van bennük három vegyszeres betét és membrán, végül egy lezárt műanyag tokban az ezüsttel impregnált aktív szén. Ezek a berendezések valamelyest védenek a rovarirtók és a nehézfémek ellen, a mikroorganizmusokat pedig mechanikus és kémiai úton igyekeznek kiszűrni. A szűrőt és a tisztítórendszert általában kemény műanyag tartályban rögzítik. Ilyen típusból széles a paletta. Némi utánajárással találhatunk köztük olyanokat, melyek komoly igénybevételnek is ellenállnak. Ezeket acélvázzal erősítik.

A kézi berendezések áteresztőképessége kb. 0,5–1 liter percenként. Szűrési kapacitásuk függ a víz szennyezettségi fokától. Minél szennyezettebb a szűrésre váró víz, annál hamarabb elhasználódnak. Így 50–500 liter között változhat a kapacitásuk. A szűrő és az aktív szén telítettsége esetén a zárt tokot cseréld ki.

A pumpás szűrők között találhatóak ún. kerámiabetétes tisztítókat is. Ezek a vizet 0,2 mikron pórusméretű kerámiaszűrős egységen szűrik át. A tok belülről ezüstborítású, amely a baktériumok szaporodását gátolja. A vírusokat is képes kiszűrni, habár azok a 0,2 mikron átmérőjű pórusoknál is kisebbek, mégis a gazdasejtjükkel együtt fennakadnak a szűrőn. A biztonság kedvéért ajánlatos a vegyi kezelés. A kerámiabetétes berendezésnek a teljesítménye percenként 0,5 és 0,75 liter víz. Minden egysejtűt, élősködőt kiszűr. Olyan helyen hasznos, ahol feltételezhető, hogy a vízben megtalálhatóak az amőbiázist, vérhast, illetve a kolerát okozó baktériumok. Komoly előnye, hogy a kerámiaszűrő egyszerűen tisztítható: egy kefével kell leseperni a felületét. Ezt kb. 250 alkalommal tehetjük meg.

Tipp: tisztításnál ne széllel szemben állj!

HibridszűrőSzerkesztés

Túrázók számára a hibridszűrők a legalkalmasabbak az ivóvíz előkészítésére. Ezek palack alakú szűrők, melyek kis méretük és súlyuk miatt kimondottan ideálisnak mondhatók a természetjárók számára. Előnyük rendkívüli egyszerűségük. Csak megtöltöd a tisztítani kívánt vízzel a palackot, majd kiszívod belőle a tiszta vizet. A szűrési mechanizmusa a következő: megszűri a vizet, utána egy gyantás-jódos egység fertőtleníti, végül a vízbe került jód végzi el az utolsó fertőtlenítést.

Többféle verzió kapható belőlük. Általában 0,8–1,2 dl/perc közötti vízáteresztő képességben lehet vásárolni. Kapacitásuk 200 és 500 liter között mozog. A hibridberendezések leginkább kevésbé szennyezett, zavaros víznek a helyszínen való tisztítására alkalmasak. Ahogy az élet, úgy a szűrt víz sem habos torta! Ne számíts olyan ízre, ami után megnyalod mind a tíz ujjadat! Kellemes fertőtlenített kórház élményét fogod nyeldekelni. De ez ne tántorítson el, mert nem azt jelenti, hogy rosszul működik a szűrő, hanem épp az ellenkezőjét. Ha mégis nagyon kényeskednél, akkor szűrés után tegyél a vízbe C-vitamin-tablettát. Egy jó szűrő kicsi, könnyű, könnyen használható és megbízható. Mielőtt beruháznál egyre, alaposan járd körül a témát!

  • Döntsd el mikor hova szeretnéd használni! Nem mindegy, hogy a Kalahári-sivatagba készülsz,a Bakony erdeibe, egy világ körüli túrára, vagy csak Thaiföldön szeretnél biztonsággal vízhez jutni.
  • Mennyi pénzt szánsz rá? Fontold meg alaposan mennyit ér neked egyáltalán egy ilyen berendezés!

Ha csak egyszer használnád egy évben, nem érdemes túl mélyen belenyúlni a kasszába.

Ha azonban hosszú távra, sűrű használatra kell, megéri a komolyabb befektetés is.

Miután ezeket alaposan átgondoltad, nem okozhat gondot a választás. Ha eléggé le tudod szűkíteni a kört, akkor rossz esetben marad 2–3 termék, amik közül az eladó segítségével kiszúrhatod a megfelelőt. Sokan az interneten szerzik be az ilyen berendezést. Ez természetesen mindenkinek a szíve joga, mégis, mikor az egészségedről van szó, nem feltétlenül szerencsés zsákbamacskát venni.

Fordított ozmózisSzerkesztés

A legjobb vízszűrőkSzerkesztés

Katadyn Ha nincs nyomás a vezetékes vízhálózatban, ill. nincs áram olyasmi kell mint a Katadyn.

  • Katadyn Vario: Kiválóan szűr és 60 mp. alatt meg van a 2 liter.
  • Katadyn Combi: nagyobb kapacitású és sokkal finomabb a szűrője. De ennek 30 nap a beszállítási ideje. Vezetékes hálózatra is köthető.
  • Katadyn Mini fele akkora (0,2 mikron méretű) bizgentyűket is kiszűr, míg a Vario, ahogy nézem a honlapon 0,3-t, és ugyanannyiba kerülnek. Ha felszíni vizet kell inni, távolabb az otthontól, mindenképp nyerő.

ForrásSzerkesztés

Fenntartható Fejlődés és Erőforrások Kutatócsoport

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki