FANDOM

Gyökérzöldségek[1]Szerkesztés

A sárgarépa, a petrezselyemgyökér, a téli retek, a torma, a pasztinák, a cékla tárolására legalkalmasabb helyiség a pince.

Friss, nyirkos homokot kell a padlózaton kiteríteni és erre rakni egy sor zöldséget oly módon, hogy a koronájuk (ahol a levelek voltak) befelé nézzenek. Erre terítsen ismét egy réteg homokot, majd rakjon egy réteg gyökeret. Ezt lehet folytatni mindaddig, amíg a rakat egy méter magas lesz.
A betárolt zöldséget időnként át kell válogatni. A pincét olykor szellőztetni szükséges.

Fa- vagy műanyag ládába, soronként berakva, az egyes sorok közé több rétegű papírt téve, akár az erkélyen is tárolhatók. Persze, ha nagy a hideg, akkor a ládát be kell takarni pokróccal, használt paplannal, ami fölé - a nedvesség felfogására - még egy műanyag fóliát is terítsünk.[2]

A fekete gyökér, a pasztinák és a póréhagyma a földben is károsodás nélkül áttelel, legfeljebb szigorú télen egy réteg komposzttal kell védeni a fagytól.

Burgonya[2]Szerkesztés

A gumót be kell rakni kender- vagy papírzsákba, hogy ne érje fény! Az erkélyen, műanyag fóliával letakarva megvédhetjük a kiszáradás és a penészedés ellen; ha fagyosra fordul az idő, akkor terítsünk a zsákra pokrócot, vagy védjük több réteg újságpapírral a hideg ellen.

Paprika[2]Szerkesztés

Az érett, hibátlan, zöld, sárga vagy piros paprikaterméseket is el lehet tartani néhány hétig oly módon, hogy a kocsányuk végét egy csepp gyertyával lezárjuk és papírszalvétába vagy papírzsebkendőbe burkoljuk őket. Bármilyen fagymentes, hűvös helyen jól tárolhatók és decemberben kiváló, friss csemegét szolgáltatnak.

Paradicsom[2]Szerkesztés

Ha a paradicsomtövön maradt még zöld paradicsom, akkor a hajtást a zöld paradicsomokkal együtt levágjuk és fagymentes helyen (kamrában, garázsban) felakasztjuk; a bogyók fokozatosan beérnek.

Laskatök[2]Szerkesztés

A kifejlett, érett, sértetlen, 3-6 kg-os gyümölcseit hónapokig lehet tárolni fagymentes, lehetőleg egyenletes hőmérsékletű, száraz helyen. Amikor elkészítenénk, megkönnyíti a háziasszony munkáját, hogy nem kell gyalulni: a tök húsa forró vízben vékony csíkokra esik szét, ezért nevezik istengyalulta töknek is.

ForrásokSzerkesztés

  1. Bálint gazda
  2. ^ 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Bálin gazda

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki