FANDOM

A Szúnyog megnevezés több később részlezett speciest is magába foglal.

KlímaváltozásSzerkesztés

A klímaváltozásnak és a globális kereskedelemnek köszönhetően idegen szúnyogfajok is megjelentek hazánkban, mindenféle eddig egzotikusnak tartott betegséget terjesztve, később meghonosítva hazánkban.

VédekezésSzerkesztés

A szúnyogok elleni védekezés egyfelől betegség megelőzés, másfelől komfort érzet növelése miatt fontos.

Lárvák irtásaSzerkesztés

A szúnyogok lárvája a kisméretű meleg állóvizekben él. Ezen forma ellen legegyszerűbben kacsákkal védekezhetünk, melyek elfogyasztják őket.

SzúnyogriasztásSzerkesztés

A kifejlett rovar ellen a következő módokon védekezhetünk:

Dietil-toluamid (DEET)Szerkesztés

Egyes szúnyogriasztó szerek hatóanyaga, napkrémmel együtt ne használjuk, mert mérgezést okozhat![1] Az Országos Epidemiológiai Központ ajánlása szerint terhes nők csak a feltétlenül szükséges mennyiségben, a bőrre vékony rétegben felkenve alkalmazzák a szereket. Három éves kor alatt inkább a ruházatot kezeljük az erre alkalmas aeroszol palackkal, figyelve arra, hogy a permet ne kerüljön a gyermek tenyerére, kézfejére és arcára, ahonnan esetleg a szemébe, szájába jutva nyálkahártya-irritációt okozhat[2], de ezek a csoportok inkább kerüljék a használatát.

IllóolajokSzerkesztés

A következő illóolajoknak ugyanolyan hatékony szúnyogriasztó hatása van, mint a DEET-nak[2]:

  • citrom
  • citronella
  • citromfű
  • menta (különösen a macskamenta)
  • eukaliptusz
  • levendula

Bőrre csak nagy tisztaságú, bioboltból származó illóolajat kenjünk oly módon, hogy vagy bázisolajba, vagy krémbe csepegtetünk belőle egy keveset, majd azt kenjünk egyenletesen bőrünkre. Lakásban mécsesbe is csepegtethetjük.[2]

FokhagymaSzerkesztés

Sokak szerint hatásos, de tudományos vizsgálat nem támasztotta ezt még alá.[2]

B-vitaminSzerkesztés

Szúnyogriasztás szempontjából hatástalan.[2][1]

ForrásokSzerkesztés

  1. ^ 1,0 1,1 Ribas J, Carreno AM.: Evaluation of the use of repellent against mosquito bite by military personnel in the Amazon Basin, An Bras Dermatol. 2010 Feb;85(1):33-8.
  2. ^ 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Origo, WD: Dr. Hanyecz Vince: Természetes megoldások a vérszívók ellen

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki