FANDOM

A permetezés a növényvédelem része.

Ipari, bioSzerkesztés

CarpovirusineSzerkesztés

A tenyészidõszak folyamán összesen hat alkalommal, a permetezések idõpontjait a területen elhelyezett CSALOMONÒ csapda családba tartozó szexferomon-csapdák fogási adataihoz igazítva, esetenként 1 liter/ha mennyiséget kijuttatva almamollyal szemben hatékonyabb, mint Dipel ES kezelés és inszekticid nélküli termesztés.[1]

Dipel ESSzerkesztés

Fiatal (L1-L3 stádiumú) lepkehernyók és almamoly ellen hatékony.[2]

Kiskerti, bioSzerkesztés

Azok a „Bio” permetlevek: Az 1980-as években, a magyarországi „biokertészkedés” kibontakozásával számos információ jelent meg arról, hogy milyen növények főzeteivel, erjesztett levével tudjuk zöldségeink, gyümölcsfáink a kártevőit elriasztani, kórokozóik ellen megvédeni őket. Az információ jelentős részét Seléndy Szabolcs, a Kertészet-Szőlészet c. lap akkori főszerkesztője által éltetett, minden számban megjelenő biokertész rovat szolgáltatta. Az ökológiai gazdálkodás filozófiája az, hogy elsősorban a növény immunrendszerét kell felerősíteni, és ennek érdekében különféle gyógynövények főzeteit, erjesztett leveit, magas mikroelem tartalmú kőzetek, ásványok porát juttassuk ki a növény leveleire, talajába. Az utóbbiak nyomelem tartalmukon túl magas adszorbciós (felületi megkötő) képességük révén, mintegy „gúsba kötik” a kórokozók sejtjeit, megakadályozva fertőzésüket. A levélbogarak, és lárváik (pl. krumplibogár, káposzta levélbolha) is „rosszul lesznek” az efféle poroktól. Eltömíti a légzőnyílásaikat. Az erős illattal, szaganyagokkal rendelkező növények főzetei, vagy akár szomszédságuk, megzavarván a kártevő rovarok tápláléknövény felismerő képességét, mintegy „elriasztják” a gazdanövénytől azokat. Más módszerek éppen ellenkezőleg, vonzó illatú anyagokat, sárga színű ragacsos lapokat alkalmazva csapdába csalják őket. A főzeteket úgy készítettük, hogy egy nagy fazékba beletettünk 10-20 dkg szárított, vagy mintegy fél kiló friss növényt, lángon melegítve kb tíz percig forraltuk azokat. Ezzel párhuzamosan vödrökbe beáztattuk a hideg ártatásra ajánlott növényeket, elsősorban a csalánt. Magam egy nagy, talán 5l-es fazékban főztem meg a zsurlót, hagymahéjat, fehérürmöt, varádicsot. (Majd táblázatban részletezem) Ha Vili bácsitól, idős méhész ismerősömtől kaptam kiöregedett, elhasználódott lépet, azt a keretből kiszedve, összegyúrva külön főztem meg, hogy a felszínre jövő viaszt, megszilárdulása után visszaadhassam. Azt a barna levet, ami kifőtt a lépből, leszűrve hozzáöntöttem a többi főzethez. A méhek ugyanis saját védelmük érdekében fertőtlenítő anyagokat, elsősorban propoliszt (méhbalzsam) tesznek a lépbe, kaptárba, és ezek gátlólag hatnak a növényi kórokozókra is. Mindezt pár nappal megelőzően, szedtem egy ölre való csalánt, és egy kb 30l-es edénybe tömködve beáztattam annyi vízbe, hogy éppen ellepje. Három nap után kezdett jó kis szaga lenni. Állítólag ez az egyik leghatásosabb növényi immunerősítő szer, és ugyancsak állítólag véd a levéltetvek ellen. Ez utóbbi hatását nemigen észleltem… Nos, miután a sokféle főzet kifőtt a fazékban, és a bomladozó csalánlevél darabokat gondosan leszűrtem (a legkisebb is eltömíti a permetezőgépet) a kétféle levet összeöntöttem, lett kb 30l levem, ami pont elég volt kétszerre a 16l-es japán háti permetezőbe, és pont elég kertünk gyümölcsfáira. Két hetente permeteztem végig ily módon kertünk fáit, virágzástól szeptember közepéig. A tapasztalatok: Gyakorlatilag teljes sikerről számolhatok be a különféle gyümölcs-kukacok tekintetében. Körténél, szilvánál meg lehetett figyelni a gyümölcsök jelentős részénél, hogy a fiatal hernyó elkezdte belefúrni magát a gyümölcsbe, mert egy apró pontocska látszott az érett gyümölcs héján. Ha ott bevágtuk, keresztmetszetben egy hajszálvékony 5-10mm hosszú barnás járat mutatkozott a gyümölcs héja alatt. Ez azonban vakon végződött, és a tettes nem volt megtalálható. Tehát zsenge, ifjú korában belefulladt a gyümölcs húsába. Ő tudja, miért. Nem volt gond a korábban sokat kellemetlenkedő barackmollyal, körte-levélbolhával, hajtáshervasztó darázzsal sem. A körtevarasodás is „tűrhetővé” mérséklődött, kivéve egy fajtát, a Hardenpont téli vajkörtét. Viszont nem használt a permetezés a cseresznyefa blumeriellás betegsége és az őszibarack levéltetűje ellen. A moníliának ez az agresszív rassza akkoriban még nem volt ismeretes, úgyhogy kajszi, és meggyfáink elvoltak akár permetezés nélkül is. Sok ribiszkebokor volt a fák alatt az a nagy szemű, holland Jonkeer van teets fajta. Ezt különösen károsítja az üvegszárnyú ribiszkelepke. A hernyó bent, az ág belében fúr hosszú járatot. Annak az ágnak a növekedése legyengül, levelei sárgulni, a bogyók érés helyett gyakran fonnyadni kezdenek. A vesszőt keresztben elvágva a fehéres bélszövet helyén egy szénfekete járatot találunk. A lepke épp ribiszkeérés idején rajzik. Állítólag lépre lehet csalni, ha sárga tálba ribizkeszörpöt helyezünk el a bokrok ágai közé. Több éven át kitettem ezt a tálat, de az az igazság, hogy egyetlen egyszer találtam ribsizkelepkét benne. Ennek ellenére a kártétel kevesebb lett. Az alábbi táblázatban igyekszem saját jegyzeteimből, valamint különböző forrásokból összeszedni a különféle főzetkészítési, és egyéb tippeket:

Alapanyag Védendő növény Megcélzott károsító
Vöröshagyma héja Bármely növényre Mindenféle gombabetegség
Méhlép főzet, snidling tea Körte Varasodás
Hagymalevél, erjesztett krumpli, rebarbara lé Bármely nővényre Levéltetvek
Mezei zsurló Bármely növényre Mindenféle gombabetegség
Erjesztett csalánlé Bármely növényre Általános immunerősítő
Zeolit, kovaföld, Alginit permetezve Bármely növényre Általános immunerősítő
Zeolit, kovaföld, Alginit, fahamu

porozva

Krumpli, káposztafélék levéltetű
bármely növényen Krumplibogár, egyéb levelet károsító

bogarak, levéltetű

Növény tövére hagymalégy, káposztalégy („kukac”)
Fehér üröm, gilisztaűző varádics Bármely növényre Rovarriasztás, pl. gyümölcsmolyok
Csípős (chili) paprika Bármely növényre Rovarriasztás.
Menta teája Bármely növényre Rovarriasztás
Denaturált szesz víz 1:1 arányban Bármely növényre Levéltetű

Trágyalevek: Erjesztés után belocsolni a növényt trágyázás, immunerősítés céljából: Csalán, borágó, nadálytő,cickafark, bodza, medvetalp. Mindezeket külön-külön-és együttesen is lehet használni. Erjedés kezdetén: Palánta erősítő. Közepén: Permetezésre, belocsolásra levéltetű ellen. Több hetes, hónapos lé: Trágyázásra, gyümölcsfák sebápolására. . Nos, van ám itt ötlet bőven, a közel harminc éves jegyzeteimből. Lehet próbálgatni! Újabban készen is lehet efféle növénykondicionáló szereket kapni. Ilyen pl. a Biomit plussz[3]

IpariSzerkesztés

Ipari mezőgazdaságban használt permetezőszerek.

ActaraSzerkesztés

honlapja Hatóanyaga 3 hónap múltán is kimutatható a növényben vagy a termésében.[4]

Lemosó p.[5]Szerkesztés

A rügypattanás elõtti lemosó permetezés megelõzõ védekezést jelent, amely a késõbbi kezelésekkel együtt a kártételt igencsak lecsökkenti. Igen nagy lémennyiséget kell használni, úgy, hogy minden repedésbe, zugba is bejusson a permetlé. 3 méter korona átmérõjû fához kb. 8 liter permetlé kell. A permetezés lemosásszerű legyen, alaposan áztassa meg a növényeket.A károkozók többsége ellen hatásos növényvédőszert érdemes használni.[6]

A elmosó permetezéshez legalább 8-10C hőmérséklet ajánlott, mert ez alatt megdermed az olaj. A megfelelő hatáshoz 10C körüli nappali hőmérsékletre is szükség van. A permetlé készítéséhez használjunk szobahőmérsékletű vizet. Rügypattanás után alacsonyabb koncentrációval permetezzünk![7]

  • bordói lé + kén hatóanyagú szer 1%: gomba ellen[6]
    • +2-3% Agrol Plusz: ha előző évben pajzstetű, levéltetű, atka vagy levélbolha volt a kertben, rovarkártevők tojásai ellen[6]

DithaneSzerkesztés

Az oszi lemosó permetezést lehet alkalmazni (megy, szilva, körte, alma, szolo, oszibarack) gyümölcsfákra. A következo tavasszal kevésbé lesznek gombás fertozések (taphrina, peronoszpóra, monilia).[8]

Gombák ellenSzerkesztés

A fák kérgén a gombák és baktériumok is áttelelnek, ellenük réz tartalmú szerek valók, legerősebb a rézszulfát.[7]

  • Cuproxat 0,4%,[6]
  • Champion 0,1%,[6]
  • Kocide 0,2%,[6]
  • Funguran 0,2%,[6]
  • Rézoxiklorid 0,2%,[6]
  • Vegesol eReS[6]

Rovarok+kórokozók ellenSzerkesztés

Lisztharmat ellen az elemi kén vagy kalcium-poliszulfid (Tiosol) hatékony.[7]

Együttes fertőzés esetén kombinált védekezés szükséges.

Biola+Tiosol: Tio-Biola[7]
parraffionolaj+rézoleát: Vektafid R[7]
paraffinolaj+ réz+kén: Olajos rézkén[7]
paraffinolaj+poliszulfidkén: Agrokén, Nevikén, Nevikén extra, Vektafid S[7]
napraforgóolaj+réz: Vegesol R[7]
napraforgóolaj+rézhidroxid+kén: Vegesol eReS[7]

Lisztharmat + atka ellenSzerkesztés

  • Agrikén 3%,[6]
  • Nevikén 3%,[6]
  • Tiovit 1%[6]

Rovarkártevők ellenSzerkesztés

A fák kérgén és a repedésekben vagy alatt bújnak meg. Olajtartalmú szerekkel kell permetezni, egyenletesen, filmréteg szerűen. Ha az eső lemossa, a hatásuk elvész.[7]

paraffinolaj: Agrol Plusz, Catane, Niral, Vektafid A, Vaktafid A/E[7]
repceolaj: Biola-Agro[7]

  • Gyümölcsfa olaj 4%,[6]
  • Vektafid A 3%,[6]
  • Niral 3%[6]

Betegségek,kórokozók szerintSzerkesztés

Gomba és bakétriumos betegésgek ellenSzerkesztés

Réz tartalmú szer használatos. A réz a növény fejlõdésére ugyancsak kedvezõ hatású. Elõsegíti a sebgyógyulást, ellenállóbbá teszi a szöveteket.

Csonthéjasok, málna, alma.

Lisztharmat ellenSzerkesztés

Kén tartalmú

Peronoszpóra ellenSzerkesztés

A „bordói keverék."[9], Bordóilé[5]Szerkesztés

A „bordói keverék" legalkalmasabb a peronoszpora ellen való permetezésre. Ez rézgáliczból, mészböl és vízböl készül. A tavaszi permetezéshez ezen keverékböl, 1/4 holdnyi szölöre 1 hectoliternyi szükséges.

1%-os oldat (1 hektoliter vizre 1 kilogramm égetett meszett használtunk) tavaszi első permetezésre, készítése:

  • öntsünk egy hordóba mérjünk 1 hektoliternyi tiszta vizet.
  • rakjunk egy dézsába 1 kilogramm tiszta égetett meszet
  • a hordóból annyi vizet merünk a meszes dézsába, folytonos keverés között, hogy a mész ne csak megoldódjék, hanem jól felhíguljon.
  • a meszes vizet, vagy mész-tejet hagyjuk állni, hogy kihüljön.
  • 1 kilogrammnyi rézgáliczot (kékkövet) kössük be egy darab zsakvászon-zacskóba, melynek nyakába zsinórt kötöttünk
  • a zsinóron át lőgassuk a kékköves zacskót a hordóba, annyira, hogy a zacskó ugy nyakig a vizbe lógjon s hogy a zacskó igy maradjon, egy a hordóra tett szölökaróra a zsinórt megerösítjük.
  • a kékkö 3-4 óra múlva a vizben szépen feloldódik s a már üres, legfeljebb némi szemetet tartalmazó zacskót félredobjuk.
  • egy tisztára mosott szölökaróval elöbb ezt a kékköoldatot jól felkeverjük
  • azután a mésztejet lassan a hordóba öntjük, ennek tartalmát folytonosan keverve.
  • A meszes dézsa alján összegyűlő kavicsot vagy homokot ne öntsük a hordóba, hanem öntsük félre.
  • Ha a mésztej a hordóban a kékköves vízzel jól összekeveredett, gyönyörü fehéreskék folyadékot kaptunk.

2%-os oldatnál 1 hektoliter vizre 2 kilogramm kékkövet és 2 kilogramm égetett meszett számítunk

A két perczentes keverék a szölö nyári permetezéséhez használandó. Akár a két vagy több perczentes, akár az egy perczente- keverék, ha hosszabb ideig nyugodtan állani hagyjuk, kinézését megváltoztatja Ugyanis a keverék egy része mint kékszinü sürü anyag leülepszik a hordó fenekére s e fölött majdnem tiszta viz foglal helyett. Ha a keverék leülepedése megtörtént, a hordó felsö részéböl egy pohárral kimerítünk. Ha a pohárba merített viz nem kékszinü, akkor a keverék jól van elkészítve s a feoskendezéshez használható, ha azonban kékszinü, ugy a keverékhez még hideg mésztejet, körülbelül VÍ kilogramm égetett mészböl készültet kell önteni. Az eljárás épen olyan, mint a hogy leírtuk, csakhogy most már természetesen az égetett mészre nem a petroleumos hordóból merítünk, hanem arra tiszta vizet öntünk, A megjavított keveréket biztonság kedvéért a leülepedés után ismét megvizsgáljuk, habár, hajói mértük le a meszet, a legritkább esetek közé (csak ha a méaz nagyon tisztátlan és már elmálásban volt) tartozik, hogy egy kilogramm kéktöre ugyanannyi mész elegendö ne legyen. Nagyon egyszerü ily módon megvizsgálása annak, hogy a keverék jó-e vagy nem? De ha valaki rövidebb utón okar erröl bizonyságot szerezni, ezt is könnyen megteheti. Ugyanis hat fillérért minden gyógyszertárban kapni néhány vékony szelet lakmuszpapirost. A midön a mésztejet a- kékköves vízhez hozzá-öntöttüt, bemártunk ilyen veres lakmuszpapír-szeletet a kész bordói keverékbe s megnézzük, hogy veres marad-e vagy megkékül? Ha megkékül, akkor a keverék jó, ha veres marad, akkor olyan módon, mint elmondottuk, még mésztejet kell a keverékhez önteni s ezután a veres lakmuszpapírral uj próbát, tenni. Ha a bordói lét már elkészítettük, akkor hozzáfoghatunk a szölö bépermetezéséhez, de mielött kifecskendeznénk a bordói lét, azt mindég elöbb jól fel kell keverni. Ez nagyon fontos dolog. Mind a tiszta kékkö oldat, mind a már elkészített bordói lé, a vasat, a vasedényeket megtámadja, azért, sem a bordói lé elkészítéséhez, sem annak merítéséhez vasedényeket vagy kanalakat ne használjunk, mert ezek elromlanak. Legjobb a mondott czélokra fa- vagv cserépedényeket használni, habár a íézedények is bátran haszn álhatók. Itt megemlítjük még, hogy olyan szölö permetezésére, melyben kataszteri holdankért - körülbelül 6000 töke van: az 1-sö permetezéshez 3-4- hektoliter, a 2 ik permetezéshez 5-6 hektoliter, a 3-ik permetezéshez 6-7 hektoliter lesz körülbelül szükséges.

3%-os Bordóilét pedig így készíthetünk egy másik recept alapján:

  • 300 g rézgálicot és 450-600g meszet külön-külön feloldunk 3-4 l vízben, általában még a permetezés elõtti napon.
  • Mindkettõt leszûrjük, a meszet esetleg kétszer is, hogy késõbb ne tömõdjön lel a permetezõgép fúvókája. *Másnap folytonos keverés közben a rézgálic oldatot belekeverjük a mésztejbe.
  • A kapott oldatot az összekeverés után 10 literre kiegészítjük.

A „Burgundí keverék"[9]Szerkesztés

Szölötök permetezésére a szölöragya (peronospora) ellen. 2 kilogramm rézgálicz, 6 liter melegvízben és 2,5 kilo kristályos szóda 12l/2 liter vízben feloldatik, mire folytonos keverés közben elöbb a szódaoldat, utána a rézgálicz 80 liter vizbe öntik és igy elöáll egy hektoliter 2%-os burgundi keverék.

Rovarok ellenSzerkesztés

Lysol.[9]Szerkesztés

Kitünö rovarirtó-szer növényeknél. 1 kilogiamm lysol 5 liter vizben feloldandó s kész. Használat alkalmával minden félliter folyadékot tiz liter viüzel hígítunk. A. lysol legolcsóbb s e mellett egyik legbiztosabb rovarirtó. Kilónként 2 kor 50 fillér minden gyógytárban kapható.

Kvassia.[9]Szerkesztés

Legbiztosabb rovarirtó folyadék (gyümölcsfák permetezéséhez). Veszünk 1 kilogramm kvassiát (légyforgács néven is áraljak) s ezt beletesszük egy edénybe, reá öntve 6-6 liter vizei s ezt sürün jól fözzük, ugyanekkor veszünk k ¾ kilogramm házimosószappant, melyet szinte egy edénybe feldarabolva 5 6 liter vizet öntve rá, tüzre teszünk és addig hagyunk rajta, mig a szappan, teljesen felolvadt Ekkor a két folyadékot jól össze keverve megszürjük. Használati utasítás: Minden liter kassiához használat alkalmával 10 liter vizet vegyitünk. A permetezés bármely peronospora fecskendövel végezhetö. A fák levelei alulról permetezendök.

Entomoktín.[9]Szerkesztés

Poloska- és rovar-irtó. Veszünk 1 liter entomoktint, mely a dalmátiai rovarpor cseppfolyós kivonata, kapható Fischer és Heidlberg vegy. gyára, Budapest, Arany-János-utcza 25. sz. Egy liter ára 8 korona és 6-8 liter vizzel vegyitjük. Ezen folyadék biztosan elpusztit minden puha-testü rovart, melyet ér.

Levéltetü-írtó.[9]Szerkesztés

Virágok permetezéséhez. 45 gramm közönséges szappant vizben feloldunk s ehhez 65 gramm dohánylevet, 50 gramm kozmaszeszt, 3 deczi borszeszt s 1 liter vizet adunk.

Rovar-pusztító.[9]Szerkesztés

Növények locsolására. 1 rész kénmáj, 3 rész káliszappan, 30 rész viz keveréke.

Hernyó írtó-szer.[9]Szerkesztés

Petroleum emulzió. 4 liter vizben 175 gramm közönséges szappant forralunk, forráskor 8 liter petioleumot adunk hozzá és az egészet összezurboljuk. A nyert anyag olyan mint a jóravaló tejföl. Használati utasítás: 1 rész emulzióra 15-16 liter vizet használunk s az igy nyert folyadékkal bepermetezzük a megvédendő fát.

ForrásokSzerkesztés

  1. Fekete Z., Balázs K. és Sallai P.: A Carpovirusine alkalmazásának lehetőségei az ökológiai almatermesztésben
  2. Biocont.hu: Dipel
  3. Antalffy Tibor: Felkészülés, #143. hozzászólás. Baji Béla könyve, XXVI. fejezet
  4. Kutatók éjszakája 2010: Készítsünk oltott zöldségpalántát!
  5. ^ 5,0 5,1 Dr Komiszár Lajos: Permetezés
  6. ^ 6,00 6,01 6,02 6,03 6,04 6,05 6,06 6,07 6,08 6,09 6,10 6,11 6,12 6,13 6,14 Bálint gazda: Milyen növényvédőszert használjunk lemosó permetezéshez?
  7. ^ 7,00 7,01 7,02 7,03 7,04 7,05 7,06 7,07 7,08 7,09 7,10 7,11 Dr. Némethy Zsuzsanna: Téli lemosó permetezés a gyümölcsösben
  8. Ökologika levelezőlista: 2010. november 7.
  9. ^ 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 9,5 9,6 9,7 Czollner Vince receptgyüjteménye: Permetezö folyadékok

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki