FANDOM

Az állatok takarmányozásánál is fontos a saját tapasztalat és az ősök tapasztalata.[1]

Egyébként így, hogy “lombszéna”, nagyon általános.
Főleg takarmányszegény területeken, Erdélyben, hegyvidéken és ínséges időkben volt, van, lehet nagyobb jelentősége.

  • Kőris[2],
  • szil,
  • mogyoró,
  • szeder,
  • eper,
  • gyertyán,
  • bükk,
  • (kecske)fűz[2],
  • tölgy,
  • akác,
  • juhar,
  • hárs[2]
    stb. és
  • ezek keveréke alkalmas.
    Főleg
  • kecskének,
  • birkának, de
  • más állatoknak is
    gyűjtötték, zölden, szárítva “lombkazlazták”. Természetesen más takarmányokkal is keverve a legjobb. Elég nagy néprajzi irodalma van. A vadgazdálkodási irodalomban Tölgyesi végzett analizálást a különbözö fák, cserjék gallyának beltartalmáról. Különböző táblázatokban ez megtalálható. A kisérletezés mellett, javaslom, hogy Józsi bácsit és Béni bácsit aki már etetett is ilyennel, érdemes megkérdezni a felhasználás részleteiről. Pl.: Ha nagyon “cseres” a takarmány, szorulást okozhat, és akkor mást kell adni mellé, ha meg fosik az állat, megint mással kell keverni. Mindez bármikor előfordulhat. Szóval röviden nem lehet megválaszolni. Tél végén a nedvkeringés megindulásával a különböző rügyek, hajtások is jó takarmánykiegészítők lehetnek. Levelesen, levél nélkül egyaránt gyűjtötték a vágásokban, utak mentén, kaszálók és szántók mellett az ágakat. A végét, takarmánynak, a centiset már kévékbe kemencét, üstöt fűteni. Megfelelő tözelőberendezésnél, megfelelő tárolással és előkészítéssel a vékony rőzse kíváló fűtőanyag is lehet. Pl.: A kertben lévő fákat rendszeresen felpucolták, így erősítve a törzset, míg a gallyakat, zölden, levelesen is és lomb nélkül is hasznosították. Ilyet már nálam is láthat, akit érdekel.
  1. Permakultúra praktikák
  2. ^ 2,0 2,1 2,2 A jövő farmja#35:35

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki