FANDOM

SzaporításSzerkesztés

Nálunk a fokhagymát úgy szaporítják, hogy a gerezdekből álló és csupán fellevelek által összetartott hagymát szétszedik, és a gerezdeket duggatják a földbe. Az a tapasztalat, hogy az őszi duggatás eredményesebb, mert nagyobb és biztosabb termést ad, mint a tavaszi.

A szétszedett gerezdeket mélyen felásott, nem frissen trágyázott földbe most kell elduggatni, négy-öt cm mélyen. Egy négyzetméter területen negyven-ötven tőnek jut hely, és ez megközelítőleg egy háromszemélyes család évi szükségletét fedezi. Lehetőleg a makói őszi, államilag elismert fajta gerezdjeit ültessük, mert ez szép, egészséges hagymákat fejleszt. Az őszi ültetés azért kívánatos, mert jó termést csak az olyan fokhagymától várhatunk, amelyik átesett az úgynevezett jarovizációs szakaszon, tehát korán vetették és a földben négy-öt fokos, fagypont alatti hőmérsékletű időszakot is átvészelt.

IgényekSzerkesztés

Nem igényes növény. Elviseli a téli hideget és a nyári meleget. Fényigénye kicsi, a kisebb árnyékban is jól tenyészik, ezért nyugodtan ültethetjük gyümölcsfák közé vagy vegyesen, más, magasabb termetű növényekkel (pl. csemegekukoricával) is. Erős, bojtos gyökérzetével még a viszonylag száraz talajból is felveszi a neki szükséges vízmennyiséget, ezért öntözni nem szükséges. Kifejezetten nem kedveli, ha frissen trágyázott talajba kerül, ezért inkább úgy válasszuk meg a helyét, hogy az előző évben bőségesen trágyázott ágyás jusson a számára. A mély ásást meghálálja.

Legjobban a középkötött vályogtalajokban érzi magát, de nem mondható különösebben igényes növénynek. Száraz időben meghálálja az öntözést. Kártevői és betegségei nem okoznak gondot, ha csak négy-öt évente ültetjük a gerezdeket a kertnek ugyanabba a részébe. A nyár folyamán csupán a talaj gyomtalanításával kell törődnünk.

ÜltetésSzerkesztés

Október elején duggassuk a gerezdeket. Nem fejleszt nagy lombot, ezért elég sűrűn lehet ültetni, vagyis 25 cm sor- és 10 cm tőtávolságra.
Az elduggatott gerezdek még ősszel meggyökeresednek.

IdénymunkákSzerkesztés

Télen legföljebb némi lombtakarással kell védeni a kemény hidegek ellen.
Tavasszal korán növekedésnek indul, és lapos leveleket növeszt. (Rokonának, a vöröshagyma'nak hengeres, csőszerű levelei vannak.)
A nyári munkák kapálásból és gyomlálásból állnak. Minthogy kis lombja kevés árnyékot vet, ezért a környéke erősen gyomosodik. Kapáláskor vigyázni kell arra, hogy a fejlődő hagymákat ne sértsük meg.

NövényvédelemSzerkesztés

Kártevője és betegsége nem szokott fellépni, ezért vegyi védelemre nincs szüksége.

Betakarítás, tárolásSzerkesztés

Augusztusban húzogassuk ki a hagymákat, amikor a növények levelei megsárgulnak, a szára elszáradt. Nagyon kötött talaj esetén kiássuk a földből, napon megszárítjuk, megtisztogatjuk, és csinos koszorúba, füzérbe kötjük, majd száraz helyen tároljuk. A fokhagymakoszorúk - a paprikafüzérekhez hasonlóan -a konyhák szép és a helyhez illő díszei.

UtóvetésSzerkesztés

A fokhagyma kiszedése után az ágyást újabb felásás és elmunkálás után fejes saláta palántázásával, spenót vagy cékla vetésével hasznosíthatjuk.

FelhasználásSzerkesztés

Népi gyógyászatban használatos, mint féregűző, általános immunerősítő szer. Szúnyogriasztóként is hatásos lehet, de hatása tudományosan nem igazolt.

ForrásokSzerkesztés

Bálint Gazda: A fokhagyma, Szeptember második hete

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki