FANDOM

Vetés[1]Szerkesztés

Ha föld kiengedett, a felszín megszikkadt, gereblyézés után, az ősszel felásott talajba (kivéve homoktalaj) vethetjük a korai zöldségeket.

Azokat a magvakat vethetjük korán, amelyek alacsony hőmérsékleten is csíráznak és az átmeneti talajmenti fagyoktól nem károsodnak: borsó, a sárgarépa, a petrezselyem, a spenót, a vöröshagyma, a hónapos retek, a fejessaláta és a mák.

Ha sekélyen vetetjük a magot, és néhány árulkodó szem a felszínen marad, a madarak (galambok, rigók, varjak, baromfiak) kiszedhetik. Rákapnak a vetésre és azt a magot is kiszedik, amelyik a felszín alatt van. Többek között ezért is kell a borsót 5-6 cm mélyen vetni.

Az apró magvakat viszont sekélyen, mindössze 2-3 cm mélyre kell vetni. Ha túl sűrűn kelnek a növények, ki kell egyelni, ami fáradságos, hosszadalmas és keserves művelet. Ha a sárgarépa, a petrezselyem vagy a retek sűrűn kel, a gyökerek nem fejlődnek ki egyenletesen, korcs formájúak, hitványak lesznek. Az elegyelést elkerülő módszerekről itt olvashat: Növénytermesztés#Tr.C3.BCkk.C3.B6k.5B18.5D.

A lassan, vontatottan csírázó magoknál (a petrezselyem, a vöröshagyma, a pasztinák magja 3-4 hétig is elfekszik a talajban) a gyomok kikelnek és elnyomják a haszonnövényeket, ezért a lassan kelő magvakat ajánlatos jelzőnyövények magjával keverve vetni: hónapos retek, fejessaláta és fehér mustár.

ForrásokSzerkesztés

  1. Bálint gazda: Február eleje

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki