FANDOM

AlapanyagSzerkesztés

Mivel fűtsünk télen, ha nincs olaj és kifizethetetlen mind a villany-, mind a gázfűtés?[1]

Az egyik megoldás a tűzifa. Gyujtósnak használhatjuk az évközben, már szokás szerint is, szelektíven gyűjtött papírhulladékot, azzal a különbséggel, hogy zsebkendőt, szalvétát, és egyéb egészségbiztonsági szempontból meglehetősen kérdéses papírszemetet is felhasználhatunk. Gyújtósnak ezen kívül használhatunk száraz leveleket, gallyakat valamint használt étolajat is.

A legjobb, ha az embernek van kandallója, mert az mégsem járja, hogy a felbontott parkettát szépen, a szoba közepére egy gúlába összerakva és meggyújtva melegítjük családunkat és magunkat. A Magyar Termék Nagydíjért is indult Wamsler egész jókat gyárthat.

A fákat feloszthatjuk mechanikai keménységük alapján kemény (bükk, tölgy, cser, akác, dió, szil) és puha fákra (fenyő, nyár, nyír, ecetfa, fűz).[2] Fűtésre a keményebb fák közül válasszunk, gyümölcsfával is lehet.[3]

A fák átlagos fűtőértéke 2800-3800 kcal száraz állapotban, nedvesen 1/10 része. [2] Részletesebb táblázatot, feltüntetett kWh értékekkel, a [4] oldalon találunk. (1 kcal = 4187 J) A 100-as fűtőérték élénk lánggal járó izzást jelent, ez alapján a következő fafajták fűtőértéke a következő: [5]

Fafajta Fűtőérték Jellemző sajátosságok
csipkerózsa 100 jól izzik, élénk láng
tölgy 99 lassan ég, kitűnően izzik
kőris 92 lassan ég, jól izzik
juhar 91 jó láng
nyírfa 89 gyorsan ég, jól melegít, világos láng
szilfa 84 lassan ég, de sok meleget ad
bükkfa 80 jó tűzifa, jól izzik, világos láng
fűzfa 71 világos, gyors láng, könnyen meggyújtható
fenyő 70 élénk láng, gyorsan melegít, füstöl és gyorsan elég
égerfa 67 gyors égés, sok meleget ad, gyorsan elég
erdei fenyő 67 élénk láng, sok meleget ad, gyorsan elég, kormoz
lucfenyő és vörösfenyő 66 közepes értékű tűzifa, gyorsan fellángol, de nem parázslik
gesztenye 20 rossz tűzifa, kevés meleget ad, veszélyes szikrákat fejleszt

Nagyon fontos, hogy száraz fát használjunk fűtésre, mivel a nedves fában található víznek az égés közben el kell párolognia, ami rendkívül energia-pazarló a melegítés szempontjából. Nyilván az első évben nem lehet kikerülni, mivel kevesen készülnek 2-3 évre előre, gondolván, hogy messze van még az energiaválság.

A lényeg az előkészítésben, hogy aprítsuk fel a kivágott fát (kb. akkora darabokra, hogy már ne kelljen tovább vágni közvetlenül égetés előtt) és hagyjuk 2-3 évig száradni. A farakást védjük esőtől, egy pl. műanyagtetővel, esetleg nem földig érő ponyvával, alsó sor alatt és a rakás mögött legyen minimum egy tenyérnyi szabad hely, hogy tudjon szellőzni. Ha ház mellé rakjuk, a déli falhoz tegyük. [4]

Mit tegyünk, ha még nincs tűzifának való, de jó lenne, ha lenne a kertünkben? Választhatunk gyorsan növő fák közül, mint pl. zöld juhar, bálványfa, bibircses nyír és jegenyenyár, ezeket 1x1 méteres távolságra ültetve egymástól akár öt év múlva fel is használhatjuk. [6] Ültethetünk energetikai célra nemesített nyár fát is, amit akár kétévenként is vághatjuk. Rengeteg helyen előfordul, gazdasági célú termesztésen kívül is. Energiafűvel szerintem nem érdemes bajlódni.

Minden egyes kivágott fa után ültessünk el egy (lehetőleg nem tájidegen) csemetét, így is kicsit hozzájárulva a fenntartható gazdaság kialakulásához.

KitermelésSzerkesztés

A fa 2,5-3m magasságában le van vágva az összes ág, ezután idővel a fa jellegzetes bunkó alakot vesz fel - vastag törzs mégvastagabb bunkóval a végén - ahonnan már sokadszor le voltak vágva a 2-3 éves ágak.
  • Szálaló erdőgazdálkodás[8], lényege: nem az erdő szélén vágják ki a fákat, hanem a belsejében (oly módon, hogy az erdő körülvegye), így sokkal gyorsabban regenerálódik az adott terület.

Kályha, tűzhelySzerkesztés

Feröer-kályhaSzerkesztés

TűzkorsóSzerkesztés

Nagyon takarékosan, füst nélkül, akár pár vékony, apróra tört száraz gallyal meg lehet fõzni egy lábosnyi levest, vagy teát, pirítóst tudunk készíteni. Könnyen hordozható, telepíthetõ.[9]

Bushcraft videó Népszabadság videó Angol nyelvű blog http://www.tomegkalyha.hu/tuzkorso.html

TömegkályhaSzerkesztés

Források Szerkesztés

  1. Válságstáb
  2. ^ 2,0 2,1 Tóth Lóránd: Katonai túlélés kézikönyve
  3. cserepkalyha-kandallo.hu
  4. ^ 4,0 4,1 carborobot.hu
  5. Gerhard Buzek: A túlélés kézikönyve
  6. edenkert.hu
  7. Antalffy Tibor: Öt ok arra, hogy fát ültess
  8. S. Balázs
  9. Tűzkorsó

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki