FANDOM

TermesztéseSzerkesztés

A csicsóka bármilyen talajon megterem, a nyirkos, üde talajokat kedveli, ahol a talajvíz szintje fél méternél mélyebben van, de a sekély termőrétegű, kötött, és a futóhomok talajú területeken is.

A kert azon részén van a helye, ahol más, igényesebb növényeket valami ok miatt nem lehet megtermelni. Nagyon jó szolgálatot tesz gyeptörésben és akkor, ha a kezdő kertész gyomos, gyepes telket vesz művelés alá.

Meghálálja az istállótrágyázást és a nitrogént, foszfátot és kálit tartalmazó műtrágyákat.

A klíma az ország minden vidékén megfelel a csicsóka termesztéséhez.

Gumója ültetésével szaporítjuk. Legjobban a "földből földbe" módszer vált be, vagyis az olyan ültetés, hogy a földből kiszedett gumókat azonnal elültetik más helyen, de tapasztalatom alapján akár két hét "földön kívüli lét" múlva is kihajt. A csicsóka ültetési ideje októbertől május elejéig tart, de a legjobb március végén ültetni. Ajánlatos a tavaszi ültetés a bekerítetlen, erdő közeli kertekben, mert a gumókat a vaddisznók előszeretettel túrják ki. (A csicsóka leveles szára az őzek, a szarvasok és a nyulak kedvelt takarmánya.)

Ahol egyszer megtelepítettük a csicsókát, ott nem kell néhány évig újra ültetni, mert a kiszedéskor rendszerint marad a földben annyi gumó, amennyiből a következő évben is fejlődnek bokrok, 4-5 évi egy helyben maradás után új helyre kell őket telepíteni a gumók aprózódása miatt.

A töveket egymástól 50-60 cm-re ültessük. A gumók legalább 6 cm mélyen legyenek a talaj felszíne alatt. Legjobbak a 40-50 g-os vetőgumók, amelyeket hosszában ketté is vághatunk.

A csicsóka kezdetben lassan nő. Ebben az időben a tövek környékét kapálással kell gyommentesen tartani. Később a hajtások növekedése felgyorsul, és a lombozat annyira beárnyékolja a talajt, hogy a gyomok meg sem élnek alatta.

A kifejlett gumók szedését október elején kezdhetjük meg, de folyamatosan is szedhetjük még télen is. Arra kell ügyelni, hogy minden gumót kiszedjünk, nehogy a következő évben akaratunk ellenére hajtsanak ki.

Kártevő ritkán támadja meg. A lombozatát a lisztharmat megfertőzhet vagy felléphet fehérpenészes rothadás. Előző esetekben egy permetezés elegendő, míg az utóbbi betegség ellen a lomb elégetésével védekezhetünk.

Egy bokor alól 5-8 kg gumót szedhetünk fel.

FogyasztásSzerkesztés

Gyökérgumója fogyasztható, cukorbetegek számára is.

Ha a gumókat főzés előtt vízben áztatjuk, akkor az édeskés ízűk is eltűnik.

TárolásSzerkesztés

Csak alacsony hőmérsékletű, még magas légnedvességű helyiségben nem fonnyad meg. Nyirkos homokban hónapokig eltartható. A legjobb módszer: mindig annyit kiszedni belőle, amennyit azonnal felhasználnak.

A burgonyához hasonlóan készíthető el; saláta, kötet, töltelék, kirántott, sült ételek alapanyaga.

Tisztítása nem könnyű, mert a dudoros felületéről a héját elég hosszadalmas munkával lehet eltávolítani.

VadgazdálkodásSzerkesztés

Kevés munkával meg lehet telepíteni az erdőszéleken, ahol minden kezelés és gondozás nélkül is elszaporodik. A gumókat a vaddisznók egész télen előszeretettel lakmározzák, így javul a vadállomány kondíciója.

ForrásokSzerkesztés

Bálint gazda: Csicsóka

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki