FANDOM

AlakorSzerkesztés

egyszemű búza, Triticum monococcum L.

A vad a.-ból (T. boeoticum) származik, őshazája Kis-Ázsia. Rövid, lapos, tömött, szálkás, törékeny orsójú kalászán egyszemű kalászkák ülnek. Szeme vékony, sovány, a tokiászok közül nehezen csépelhető ki. Igénytelen növény, betegség ritkán támadja meg. Kevés, de jó lisztminőséget ad.[1]
Igénytelen: a legszigorúbb hideget is kiállja, s a legkésőbbi, még a decemberi vetést is eltűri. Így a zordabb éghajlat alatt is megterem, sovány talajon is. Hegyvidéken kb. 900 m-es magasságig sikerrel vethető. Termése, melyet a búzához hasonló időben és módon aratnak, táplálkozásra és takarmányozásra egyaránt alkalmas. Őrlés előtt azonban a szemre tapadó polyvájától meg kell hántani. Szalmája igen szívós, tartós, így nemcsak házfedésre és kötözésre felel meg kiválóan, hanem még kalapkészítésre is.[2]

TönkeSzerkesztés

Triticum turgidum ssp. dicoccon

A neolitikus kortól kezdődően az egyik legfontosabb pelyvás gabonafélénk, a keményszemű durum búza őse. Hazánkban az alakorhoz hasonlóan a XIX. sz. közepéig elsősorban a hegyvidékeken termesztették, majd fokozatosan kiszorult a termesztésből. Kiváló télállóságú, és jól alkalmazkodik a gyenge táperőben lévő köves talajokhoz is. Termesztésbe vonását elsősorban az ökológiai gazdálkodás keretében képzelhetjük el.[3]

forrásokSzerkesztés

  1. Agrároldal.hu: Alakor
  2. Magyar Néprajzi Lexikon: Alakor
  3. Mv Elitmag Kft.: Tönke

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki